„,Nemusím si robiť poznámky na hodine, pretože to všetko mám v knihe. Na písomku sa naučím deň vopred,“ aj takto argumentujú žiaci v súvislosti s učením.
Niektorí vysokoškoláci môžu ešte dodať: „Nemusím ísť na prednášku, pretože si ju môžem pozrieť cez sociálne siete, alebo si nahrávku prednášky pozriem neskôr.“
Každý jeden argument je podľa výkonného riaditeľa Centra pre výučbu a učenie na Oregonskej štátnej univerzite v USA a profesora psychologických vied Regana Gurunga nesprávny, pretože sťažuje učenie.
Ak žiaci a študenti postupujú podľa týchto presvedčení môžu mať horšie výsledky. Avšak, z dlhodobého hľadiska ide zároveň o nesprávny spôsob učenia. Náš mozog a pamäťový systém majú určité obmedzenia. My im však môžeme pomôcť.
Gurung dáva tri jednoduché návody, ktoré si môžu osvojiť vaše deti. A keďže aj my, dospelí, by sme sa mali neustále vzdelávať, ide o cenné informácie aj pre nás.
Dávať pozor
Gurung upozorňuje, že práve pozornosť je kľúčovou súčasťou učenie. Keďže pracovná alebo krátkodobá pamäť má nízku kapacitu výsledkom nepozornosti bude, že sa informácie neuložia v dlhodobej pamäti.
Kapacita pracovnej pamäte sa tiež líši od človeka k človeku, čo vysvetľuje, prečo niektorí študenti môžu počúvať hudbu a študovať, zatiaľ čo iní nie. Rozptýlenie, ako je hudba, filmy a relácie, alebo dokonca ľudia, ktorí sa okolo nás rozprávajú, to všetko sťažuje presun do dlhodobej pamäte.
Ak sa študenti nezúčastnia hodiny, nahrávka im pomôže, ale len zriedka sa vyrovná priamej účasti na vyučovaní.
Písanie si poznámok
Proces zapisovania poznámok núti žiaka a študenta aktívne pracovať s vyučovacou látkou, ktorú sa má naučiť. Za predpokladu, že vyučujúci nehovorí príliš rýchlo a poskytuje čas na premýšľanie, písanie dobrých poznámok je významnou učebnou stratégiou.
Poznámky deťom pomáhajú organizovať materiál, poskytujú záznam toho, čo sa majú naučiť, a pomáhajú ich pracovnej pamäti pri posilňovaní toho, čo sa majú naučiť. Je tiež dôležité a výborné, ak si deti nájdu čas a pozrú si poznámky v ten istý deň, v ktorý ich napísali. Podporia tým prechod poznatkov z krátkodobej do dlhodobej pamäte.
Precvičovanie učiva
Gurung tiež vysvetľuje, že ak sa opýta odborníka v oblasti kognitívneho správania, aký je najlepší spôsob učenia sa, odpoveďou bude postupné precvičovanie učiva.
Dôležitými faktormi sú opakovanie učiva a časové intervaly medzi precvičovaním učiva.
Rada na záver
Profesor na záver upozorňuje, že mnohí študenti si myslia, že len opätovné čítanie poznámok, veľa zvýrazňovania a vytváranie kartičiek na zapamätanie kľúčových pojmov sú správne študijné návyky. Výskum však hovorí niečo iné.
Tieto stratégie sú v skutočnosti veľmi málo prospešné pre uloženie poznatkov do dlhodobej pamäte. Kľúčom je písanie si poznámok priamo na vyučovaní a následne viacnásobné precvičovanie učiva.
Zdroj: vasenvtebe.sk