Choď na obsah Choď na menu
 


20. november 2012, (pop.org) – Správa Lawrenca Finera z Guttmacherovho inštitútu uvádza, že stále viac Američaniek si volí vnútromaternicové telieska. Zo všetkých žien, ktoré používajú antikoncepciu, si približne 7,5% z nich dalo do roku 2009 implantovať vnútromaternicové teliesko. Tento počet sa odvtedy zdvojnásobil.

 

Od zamestnanca organizácie, ktorá sa zaoberá populačnou kontrolou, sa očakáva, že sa týmto údajom poteší. Lawrenca Finera teší, že si ženy v súčasnosti vyberajú skôr dlhodobú antikoncepciu, než krátkodobé a menej účinné metódy. Ako sa vraví v našich demografických kruhoch, odďaľovaná plodnosť je neprijatá plodnosť.

Najväčší podiel na zvýšení predaja vnútromaternicových teliesok má spoločnosť Bayer a jej produkt, ktorý sa označuje ako „druhá generácia“ antikoncepcie. Predáva sa pod menom Mirena. Niet divu. Odkedy Mirenu v roku 2000 schválil Úrad pre kontrolu potravín a liečiv (FDA), spoločnosť Bayer minula desiatky miliónov dolárov na jej propagáciu.  

Finer o výsledku tejto kampane hovorí: „Ženy narodené v USA dobiehajú ženy mimo Štátov, ktoré dlho viedli v používaní tejto antikoncepcie, pravdepodobne vďaka silnému trendu tejto metódy v Mexiku.“

Panuje názor, že ženy mimo Štátov sú viac „pokrokové“, čo sa týka používania antikoncepcie, než ich oneskorené americké sestry. Nič však nie je tak vzdialené od pravdy. Skutočný dôvod, prečo sú vnútromaternicové telieska v Mexiku rozšírené, je jednoduchý. Mexická vláda núti ženy, aby ich používali. Prvorodičkám je oznámené: „Buď si ho dáte zaviesť, alebo si budete musieť dať podviazať vaječníky.“ Ktorá možnosť je lepšia?

To isté platí aj v ďalšom prípade, v ktorom je Finerova domnienka nesprávna. Dôvodom, prečo až 41% žien v Číne má zavedené vnútromaternicové teliesko, je čínska populačná kontrola. Ženy majú na výber, či si dajú zaviesť vnútromaternicové teliesko, alebo sa po pôrode nechajú sterilizovať. Pre ženy toto vôbec nie sú dobré správy. Vlastne toto nie sú dobré správy pre nikoho. Snáď len pre toho, kto sa bojí ženskej plodnosti.

Reklamná kampaň na antikoncepciu Mirena si na seba už dávno zarobila. Viac než milión Američaniek sa nechalo presvedčiť, aby zaplatili takmer 800 dolárov za jedno teliesko. To vynieslo viac než miliardový zisk pre nemeckého farmaceutického giganta, čo už je aj podľa laického počítania celkom slušný obchod.

Spoločnosť Bayer a ďalší výrobcovia abortív majú vďaka Obamovmu mandátu o zdravotnej starostlivosti znovu šancu na slušný zisk. Mandát ukladá povinnosť hradiť celú škálu antikoncepcie, vrátane Mireny. Inými slovami, my, daňoví poplatníci, prispejeme k bohatstvu akcionárov spoločnosti Bayer.

Finer označuje vnútromaternicové telieska, vrátane Mireny, ako prostriedky proti počatiu. Avšak ony fungujú na princípe potratu už počatých detí, nie iba ako zabránenie počatiu. Teliesko je v podstate maličké zariadenie na potraty, ktoré bráni tehotenstvám tým, že svojou v prítomnosťou v maternici mechanicky prekáža uhniezdeniu oplodneného vajíčka.

Je pravda, že Mirena nie je len obyčajné vnútromaternicové teliesko. Obsahuje navyše syntetický hormón levonorgestrel, ktorý brzdí ovuláciu s účinnosťou niekoľkých mesiacov. Aj keby došlo k „ojedinelej“ ovulácii, hormón progestín môže aj naďalej zabrániť počatiu. Zahusťuje hlien krčku maternice, a tak zabráni spermiám, aby sa dostali k vajíčku. Napriek tomu môže stále dôjsť k počatiu. Počaté bábätko tak začína svoju 5-7 dňovú púť vajíčkovodom. Ale len dovtedy, kým v maternici nenarazí na neľútostného nepriateľa v podaní telieska, ktoré ho mechanickými pohybmi zničí. Hovoríme o potrate v rannom štádiu tehotenstva.

Nemali by sme zabúdať na vedľajšie účinky, ktoré sa radia do dvoch odlišných kategórií. Veľa žien neznáša dobre, že ich telo ovláda steroidná látka levonorgestrel. Iné zasa neznášajú prítomnosť cudzieho telieska v maternici. Je to pre ne nepríjemná skúsenosť, ktorá ohrozuje ich zdravie.

Finer v rozhovore pre Fox News tvrdí, že vnútromaternicové teliesko nezvyšuje riziko infekcie panvy a neohrozuje plodnosť žien v budúcnosti.

Avšak zoznam nežiaducich vedľajších účinkov Mireny je dlhý. Medzi ne patria: strata menštruácie, špinenie, občasné krvácanie, bolesti v bruchu a v panve, cysty na vaječníkoch, migréna, akné, depresia či výkyvy nálad. Internetová stránka The Truth About Mirena (Pravda o Mirene) obsahuje stovky podrobne opísaných vedľajších účinkov, na ktoré sa ženy sťažujú. Je to smutné čítanie.

Jedným z najnebezpečnejších vedľajších účinkov je skutočnosť, že Mirena sa môže zachytiť v stene maternice, alebo ju dokonca môže prepichnúť. V skutočnosti existuje veľa prípadov, kedy sa vnútromaternicové telieska voľne pohybujú mimo maternice, odkiaľ sa dostanú cez otvor a spôsobujú malé trhlinky, infekciu, či poškodzujú ostatné orgány. Ak teliesko uviazne v stene maternice, alebo ju prepichne, je potrebné, aby bolo chirurgicky odstránené.  

Popri všetkých týchto vedľajších účinkoch nie je prekvapujúce, že počet žalôb stúpa. Ak do internetového vyhľadávača zadáte slovo „Mirena“, okrem informácií o tomto výrobku sa vám zobrazí aj množstvo reklám, ktoré upozorňujú na právnych zástupcov pre ženy, ktoré používaním utrpeli nejakú ujmu.

Spočiatku spoločnosť Mirenu suverénne ponúkala „zaneprázdneným matkám“ ako bezproblémovú formu antikoncepcie. V roku 2009 však FDA spoločnosti poslala výstražný list. Zistili, že reklama zavádzala, keď uvádzala informácie o účinnosti. Ponúkala nepodložené tvrdenia, ktoré tak zmenšovali riziká použitia tohto druhu antikoncepcie. Úrad pre kontrolu potravín a liečiv v liste vytýkal spoločnosti Bayer nesprávne uvádzanie účinnosti, pričom marketingové slogany sľubovali zlepšenie ženského sexuálneho života. Užívateľkám vraj produkt pomôže vyzerať a cítiť sa skvelo.

Podľa listu najmenej 5% užívateliek v klinických testoch uviedlo znížené libido.

Spoločnosť Bayer sa súdne spory snaží vyriešiť mimosúdne, čo najrýchlejšie a v tichosti, aby to neodradilo ďalšie potenciálne užívateľky. Keď však ich súdne trovy začnú narastať, predajnosť poklesne a zisk sa vytratí, príde čas skončiť túto hru. To by znamenalo, že produkt budú musieť stiahnuť z trhu. Teda aspoň v USA, a raz a navždy sa budú musieť vyrovnať so všetkými poškodenými užívateľkami.   

Nemyslím si, že by sa spoločnosť tohto scenára obávala.

Pravda je taká, že spoločnosť Bayer, ako aj ďalší výrobcovia abortív, pracujú na nástupcovi tohto typu antikoncepcie, ktorého by v priebehu pár rokov uviedli na trh s veľkou fanfárou. Táto nová „čarovná tabletka“ sa bude ponúkať priamo zákazníkom. Milióny ľudí ju budú kupovať. Spoločnostiam zarobí stovky miliónov. Avšak nebude až taká nová. Pravdepodobne sa bude podobať na už existujúce abortíva. Len bude mať nové meno a bude sa líšiť chemickým zložením či dizajnom, aby verejnosť nadobudla pocit, že ide o niečo prevratne nové.

Tak, ako jej predchodca, bude ponúkaná novej generácii žien, pokiaľ sami na vlastnej koži nezažijú jej vedľajšie účinky. V istom momente ju potom opäť stiahnu z trhu.

Tomu sa hovorí marketing.

Steven W. Mosher

Prezident Inštitútu pre výskum populácie.

Zdroj: lifenews.sk