Bratislava 21. novembra 2024
Do redakcie (Hlavné správy - pozn. red.) nám prišiel dôležitý otvorený list adresovaný ministrovi školstva Tomášovi Druckerovi. Prinášame vám ho v plnom znení, bez redakčných úprav
Vážený pán minister Tomáš Drucker !
Dovoľte mi obrátiť sa na Vás v spojitosti s rozhovorom (1) , ktorý ste 20. 10. 2024 poskytli denníku Štandard.
Redaktor Marián Čop sa Vás o.i. pýta ohľadom oslovovania opačným pohlavím, čo má nepriamo vychádzať z katalógu podporných opatrení – časť rozvoj emocionality. Vraj to preveríte, odpovedáte mu v zmienenom rozhovore.
Vyložím teda karty na stôl.
Ja som učiteľ Milan Drahovský v článku Štandardu (2), ako aj učiteľ Milan v článku Hlavných správ (3). Z anonymity, zavedenej redakciami oboch denníkov, vystupujem vo videu s Dannym Kollárom (4).
Stredná škola, kde som pracoval osem mesiacov – od septembra 2023 do apríla 2024 – je Gymnázium Mikuláša Kováča v Banskej Bystrici, skrátene GMKvBB.
Dňa 12. 2. 2024 sme mali školenie k podporným opatreniam. Jedným zo školiteľov bol pán Mgr. Robert Sabo, PhD., učiteľ profesijného rozvoja z krajského pracoviska NIVAM Banská Bystrica (5). Na moju otázku ohľadom podpory “transrodových” žiakov som dostal odpoveď, že ich oslovovanie opačným rodovým zámenom je spojené s duševnou pohodou, s rozvojom emocionality žiaka. V emaili nám potom poslal materiály o starostlivosti o “transrodových” žiakoch, čo podrobne rozoberajú oba zmienené články (2) a (3).
Na druhý deň, 13.2.2024, na mimoriadnej porade pedagógov, poverená zástupkyňa pani riaditeľky GMKvBB PaedDr. Aleny Paulovej oznámila toto podporné opatrenie: jednu našu žiačku treba oslovovať v mužskom rode. Bolo nám oznámené ústne, bez uvedenia podkladov k tomuto rozhodnutiu.
Je zaujímavé, že iné podporné opatrenia pre žiakov boli nám, pedagógom, priamo oznamované v informačnom kanáli gymnázia (edupage). Keď som sa raz pýtal, kto konkrétne stojí za jedným opatrením, aj mi z vedenia odpovedali; napríklad Centrum poradensko-psychologických služieb.
Vo veci prijatého podporného opatrenia o oslovovaní žiačky v mužskom rode niekoľko nasledovalo z mojej strany niekoľko podnetov.
Najskôr som využil zákon o slobodnom prístupe k informáciám. Na priamu otázku GMKvBB, či bolo prijaté podporné opatrenie o oslovovaní nemenovanej žiačky opačným rodovým zámenom, mi pani riaditeľka neodpovedala, nakoľko by išlo o identifikáciu dotknutej osoby. V svojej odpovedi (6) len potvrdila, že bola v tom čase pedagogická porada, nič viac.
Podal som aj sťažnosť Štátnej školskej inšpekcii v Banskej Bystrici proti prijatému podpornému opatreniu. V rozsiahlej odpovedi (7), kde moju sťažnosť odložili (čiže zamietli), uviedli, že o podporné opatrenie môže požiadať riaditeľa školy zákonný zástupca neplnoletého žiaka, plnoletý žiak, pedagogický, odborný zamestnanec alebo zástupca zariadenia poradenstva a prevenciu. Zároveň sa k opodstatnenosti podporného opatrenia riaditeľ školy nevyjadruje, ale len k tomu, či má alebo nemá možnosť podporné opatrenie zabezpečiť. Čiže keď riaditeľ školy príjme nejaké podporné opatrenie, len ho pedagógom oznámi a nediskutuje sa o ňom.
Vážený pán minister, Vy máte právomoc preveriť, či na niektorej škole prijali, či neprijali podporné opatrenie o oslovaní žiaka opačných rodovým zámenom. Bolo by dobré poznať štatistiku v zmysle či bolo požiadané o takého podporné opatrenie, či bolo schválené alebo nie, aké podklady boli poskytnuté, a hlavne ako sa odvolávalo na systém podporných opatrení. Či to odôvodnenie o duševnej pohode “trans-rodovej” žiačky na GMKvBB je v súlade s katalógom podporných opatrení.
Jediný môj úspešný podnet, vážený pán minister, bol na sociálnu kuratelu detí. Žiačka v čase môjho pôsobenia na GMKvBB vykazovala hrubnutie hlasu a maskulinizáciu, čo sú dôsledky hormonálnych zásahov do dievčenského organizmu, ktoré sa nesmú robiť neplnoletým osobám. Sociálna kuratela odviedla poctivú prácu – navštívila žiačku doma a všetky svoje zistenia mi uviedla v odpovedi (8). No Sociálny úrad nemá kompetencie dať preveriť, či neplnoletá osoba v rámci svojej lekárskej starostlivosti dostáva hormóny “na zmenu pohlavia”.
Podal som preto v tejto veci podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS), no bol zamietnutý (9), keďže nie som oprávnenou osobou na predloženie podania úradu. Žiaľ, ani sociálna kuratela, ani učiteľ žiačky nemá právomoc dať ÚDZS preveriť postupy ošetrujúcej psychiatričky maloletej vo veci nepovolených hormonálnych zásahov do detského organizmu.
Čo je ale pre náš prípad dôležité, sociálna kuratela vo svojej odpovedi (8) mi o.i. potvrdila, že žiačka má v škole prijaté podporné opatrenie a to také, že je oslovovaná v mužskom rode. Na rozdiel od pani riaditeľky GMKvBB, ktorá na moju žiadosť o informáciu (6) túto vec odmietla potvrdiť.
Verím, vážený pán minister Drucker, že v tomto otvorenom liste som poskytol dostatok informácii a relevantných odkazov na to, aby ste túto konkrétnu kauzu vedeli preveriť.
Ak by ste našli školy, kde boli prijaté podporné opatrenia o oslovovaní žiaka/žiačky opačným rodovým zámenom tak ako na GMKvBB, prosím, aby ste dali učiteľom možnosť výhrady svedomia a nenútili ich oslovovať “transrodových” žiakov svojej školy rodovými zámenami, ktoré stoja v protiklade voči biologickému pohlaviu.
S úctou
Miroslav Iliaš
Zdroj: hlavnespravy.sk